Lontong Goreng.. ingatkan 'fish cake'!


Masa pergi kurus di Batu Pahat tempohari,aku pergi menikmati sarapan pagi bersama para pegawai Bank Kerjasama Rakyat. Perghh, terbuka selera pagi-pagi bila tengok juadah masakan Johor.

Aku pun ambil sepinggan mee goreng, sedikit sambal dan beberapa ketulan berupa potongan dadu sebesar 1 1/2 inci. Mula-mula ingatkan aku dah mengambil 'fish cake', selepas beberapa kunyah. AAiikkkk??? apsal lain macam je rasa.

Rupa-rupanya itu adalah itu adalah lontong goreng, resepi orang Batu Pahat. Memang pertama kali aku jumpa. menurut pegawai tu, di Muar, agak susah untuk berjumpa dengan menu ini. Aku yang anak jati Johor, pun baru pertama kali jumpa, selepas 33 tahun bernafas di atas muka bumi Allah ini.

..... sedikit kagum!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...