Alexa ranking : Pening dengan permainannya



Aku pelik dan tak pasti bagaimana permainan Alexa sebenarnya. Ini berdasarkan blog dan website yang aku ada.

Aku terpinga-pinga bagaimana blog pakaian muslimah dan website jualan yang agak tinggi trafik melalui 'organik search' hanya terdampar di paras 900,000 - 1 juta (blog; trafik 250 - 490 unik sehari), manakala butik online pakaian muslimah kekal di paras 525,00 - 498,000 sahaja (trafik +/- 300 unik sehari).

Tapi berlainan pula dengan niche blog aku yang tak banyak trafik, apatah lagi melalui carian organik yang 'ciput'. Kalau aku rajin 'drop entrecard', sekajap je mencanak-canak turun Alexa. Dalam tak sampai sebulan, 1,000,000 kepada 600,000 sahaja. Blog ni hanya mendapat kurang 20 organik trafik sehari, manakala trafik daripada entrecard dropper menjangkau 20 - 150 unik sehari


Dulu aku selalu percaya pada trafik yang menentukan Alexa ranking sesebuah website atau blog. Tapi kini aku keliru dengan tatacara Alexa menentukan kedudukan popularnya web atau blog.

Apa komen anda? Ada buah fikiran yang bernas untuk dikongsi?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...