Dalam hidung ada biji



Keriangan makan pizza hut pada hari Ahad lepas bertukar dari gembira dan santai kepada tegang. Ahmad IQbal dengan tak semena-mena menyumbatkan sebutir kekacang daripada 'topping' pizza, masuk kedalam lubang hidung.

Apa lagi si umi tak senang duduk, tak senang berdiri. Aku pula mencari ikhtiar terlebih dahulu dengan cuba mencari jalan membuat Ahmad IQbal bersin. Harapan aku agar kacang tersebut menyembur keluar. Puas juga kami membuatkan dia bersin, tapi tak cukup kuat untuk membolehkan kacang tersebut keluar.

Akhirnya akur dengan situasi,menjelang 10.30 malam, kami sekeluarga pergi ke hospital Muar. Nasib baik kami pergi waktu malam, suasana memang tenang, orang pun tidak ramai. Kami bergegas ke kaunter 'kecemasan' dan membuat pendaftaran. Semasa mendaftar, misi berkata, "memang biasa budak umur macam ni (+/- 3 tahun) masukkan objek dalam hidung". "Ooo", jawab aku sambil menganggukkan kepala tanda faham.

Pendaftaran tidak mengambil masa yang lama. Kemudian kami diarahkan pergi menunggu di kawasan zon KUNING, ruangan separa kritikal. Aku dan Ammar Zakwan menunggu di luar, sementara Umi dan Ahmad IQbal masuk ke dalam.

Tak sampai 10 minit mereka berdua keluar dari pintu kuning. Senyum terukir di bibir umi, semua nya selesai.


Alahmdulillah, syukur kami berjaya melepasi satu lagi ujianMu ya Allah.


Kalau ramai orang asyik memperlekeh dan mempersendakan kewibawaan hospital kerajaan, aku berpendapat sebaliknya. Doktor dan jururawat yang cekap, kelengkapan yang cukup, serta layanan yang baik, ada pada mereka. Cuma mereka juga manusia, kadang-kadang ada segelintir yang hilang sabar dengan karenah pesakit / pelawat. Bila ini terjadi, seluruh warga hospital kerajaan dipersalah. Ini tidak adil.

Apa-apa pun, terima kasih kepada kakitangan kecemasan Hospital Pakar Sultanah Fatimah Muar, yang membantu menyelesaikan masalah kami malam itu. Tahniah kerana berjaya menangani situasi cemas sebuah keluarga.


p/s - Selamat menyambut hari lahir Ahmad IQbal, dah 3 tahun dah rupanya. Teringan kenangan masa lahir dulu, memang betul-betul menguji keimanan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...