2 kali seminggu, apa kelebihannya?

FADILAT PUASA 2 HARI SEMINGGU

Kajian ole Pakar Neuro sains University of South Carolina, USA tentang amalan puasa 2 kali seminggu telah membuktikan amalan itu amat besar faedah nya kpd kesihatan tubuh badan manusia. Masyarakat barat kini sudah mula berjinak2 dg amalan ini.

Masyarakat barat menmakan amalan ini sebagai "intermittent fasting" ataupun "5:2 diet", yg bermaksud 5 hari makan spt biasa dan 2 hari berpuasa.

Spt termklum, amalan "intermittent fasting" atau "5:2 diet" ini telah dipraktikkan oleh Nabi Muhammad SAW. Bgin da menyarankan agar kita berpuasa sunat setiap hari Isnin dan Khamis-2 hari seminggu.

Dlm jurnal Stem Cell & American Journal of Clinical Nutrition, pakar neurosains telah mengkaji bahwa puasa 2 kali seminggu dpt memberi manfaat kpd pertumbuhan sel otak yang baru. Sel2 saraf akn menghantar isyarat kpd DNA untuk menghasilkan sel baru yang sihat dan sel lama dimusnahkan.

Pakar neurosains menerangkan tentang mekanisme sel di dlm badan sewaktu kita menahan lapar dan dahaga. Sewaktu kita berpuasa, tenaga dpt dijimatkan krna sistem penghadaman dapat berehat utk sekurang2 nya 12 jam. Pda waktu inilah tnaga yg dijimat kan dpt digunakan ole DNA utk menghasilkn sel baru dg efisyen.

Begitulah manfaatnya brpuasa 2 kali seming gu, atau dlm erti kata lainnya puasa sunat pd hari Isnin dn Khamis.

Apa yg telah diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW psti ada manfaat nya. Ayuh, marilah kita istiqamah dlm membu dayakn amalan puasa 2 kali seminggu - Isnin dan Khamis. 😃

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...