Sindrom 'Monday Blues' %$@^#&*


 credit to google image

Jam di laptop aku menunjukkan angka7:32am, maknanya kejap lagi akan bermulalah waktu kerja untuk hari pertama dalam minggu ini. Tak dapat lari, mesti pergi masuk ke pejabat atau tempat kerja. Mood bercuti pada hari semalam masih belum hilang, apatah lagi kalau penat seharian berjalan ronda-ronada kotaraya.

Aku masih lagi didepan laptop, bersengkang mata, menyiapkan kerja-kerja upload butik online. Sambil tu curi-curi masa update blog. Dah itu yang aku pilih, blogging dan online bisnes. Kaya? Belum lagi. Cuma aku senang bekerja dari rumah.

Kalau selama ini, aku terpaksa bekejar ke pasar malam, expo (karnival), pasar tani sambil menguruskan perniagaan online. Tapi sejalk minggu lepas, aku nekad untuk jadi blogger sepenuh masa + IM (internet marketer). Aku tak terkejar buat semua tu. Aku hanya ada 2 tangan dan 2 kaki. Tak lebih, tak kurang. Kudrat aku pun terbatas.

Isteri aku cadangkan aku untuk minta kerja di firma arkitek, sebab katanya aku dah tak perlu masuk pasar malam. Tapi aku bertegas dengan fleksibel masa yang aku ada.

Kini aku sedar, kalau dulu aku ada cita-cita nak jadi jutawan. Sekarang aku akur, biarlah hidup sederhana mewah, yang penting hati dan jiwa tenang. Tenang dalam pelbagai sudut. Tenang tanpa tekanan, tenang untuk menunaikan kewajipan hamba terhadap Allah swt.

Setiap orang ada prinsip masing-masing. Setiap manusia ada cita-cita dan tekad untuk menggapai impian. Aku pernah merasa hidup dalam kemewahan. Aku juga pernah jatuh tersungkur dan segalanya lenyap. Biarlah aku bangkit semula, tapi dalam keadaan besederhana dalam segala sudut; man-man kata orang Cina.

Untuk yang ingin masuk bekerja, selamat bekerja dengan tekun dan penuh amanah. Jangan curi tulang, jangan tuang kerja. Setiap detik dan ketika anda bekerja adalah satu tanggungjawab, kalau bukan di dunia kita ter'kantoi' mengular, di akhirat sana menjawab tak terkata.

Bagi para usahawan, peniaga serta blogger sepenuh masa. Gua respek sama lu semua. Hati kena cekal, jiwa kena kental

Bukan senang nak senang, tak susah nak susah.

Wasalam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...