Ini doktor bikin panas...






Profesionalisme dan kharisma seorang doktor


Salam semua,

Aku ada menerima luahan seorang rakan yang berhadapan dengan 'egois' seorang doktor, ketika cuba mendapatkan rawatan di klinik panel. Aku tekankan di sini, bukan semua doktor begitu, bahkan etika profesionalisme ini juga terjadi dalam bidang-bidang yang lain juga.

Aku hanya 'cut and paste' luahan beliau di wall facebook, dengan sedikit pembetulan ejaan. Harap para doktor sekalian dapat menerimanya dengan hati yang terbuka. Sila lontarkan komentar dan debat anda jika ada.





**Nama terpaksa ditukar bagi mengelakkan sebarang perkara berbangkit.

Layanan “istimewa” di klinik Al Azim (24jam), Melaka.
by Helmi on Monday, February 21, 2011 at 2:09am

Jam 1145 malam td, aku ke klinik al-azim (24jam), Melaka bagi mendapatkan rawatan kerana sakit yg teramat sgt. Demam, batuk, sakit kepala etc.. setelah 4 hari cuba bertahan, aku tak berjaya dan mengalah akhirnya. Terpaksa juga ke klinik. Sampai diklinik setelah bersusah payah memandu dari pengkalan permai sampai ke bukit baru, aku terlupa membawa buku rawatan.. yang ada di dalam kereta hanyala ID ku sebagai seorang pekerja badan X.

Aku masuk kedalam klinik dan menerangkan yg aku sakit dan tak boleh tahan sakit, sebab tu aku terlupa nk bawa buku.. tapi pembantu klinik itu berkata yang aku tak boleh mendapatkan rawatan sekiranya aku tidak membawa buku.. tapi aku cuba berdiplomasi dengan menyatakan aku dlm kesakitan dan tak sempat nk cari buku rawatan tu, then pembantu klinik itu berkata yang aku kena berjumpa doktor .. untuk berbincang sama ada aku boleh mendapatkan rawatan atau tidak..

Setelah menunggu beberapa minit, aku dipanggil ke dalam bilik doktor.. masuk sahaja kedalam bilik doktor, tanpa memandang kepada ku, doktor yang separuh abad itu terus berkata dlm nada yg agak sombong aku kira, "Ye encik Helmi, saya bagi free je rawatan malam ni.. sebab sy tak mau panjang2kan cerita, tak mau bertekak… sakit ape? I want to cut it short".

Aku terperanjat, bila pulak aku ada membuat sebarang argument? ..
Dia berkata yang dia dah dengar semuanya, dia kata aku nak bertekak dengan dia punya pembantu klinik dan dia tak boleh memberi rawatan kepada aku dan tak boleh membuat tuntutan kerana di dalam undang2 menyatakan sedemikian..
So sebagai gantinya dia memberi aku tawaran rawatan percuma.. tapi dalam nada yang sgt tidak mesra..

Aku terpukul dan terkesima.. ada jugak doktor yang camni? Aku cuma meminta sedikit peri kemanusiaan.. (sebab tak bawa buku rawatan badan X) bukannya aku minta rawatan percuma..

Aku berkata, "Doktor, saya rasa tak sedap menerima rawatan percuma dengan keadaan camni, dengan gaya seorang doktor yg tersangat professional itu.. takpelah"…

Dia berkata lagi, "Cut it short la! Ape awak sakit ni.. jangan risau, saya bagi ubat mahal kat awak", aku terpukul sekali lagi kerana beberapa kali dia mengulangi perkataan itu.

"Ok, saya tak perlukan rawatan dari doktor, terima kasih".

Dia membalas, "Eh saya nak beri hadiah kepada awak, bukan sedekah. Tapi kalau awak tak nak, terpulanglah," sambil ketawa.

Aku rasa sedikit terhina dengan perlakuan doktor R itu.  "Takpela.." aku hanya mampu mendoakan dia terbuka hati untuk bersikap lebih berperi kemanusiaan. Aku keluar dari klinik dan mengucapkan terima kasih kepada dua org pembantu klinik yang bermuka tanpa perasaan, sama seperti doktor itu..

Terima kasih doktor kerana bersikap pemurah, baik hati, jujur, profesional dan lawak macam badut..

Sudahnya aku ke Pantai Medical Centre.. walaupun terpaksa membayar beratus2.. tapi aku tidak terasa terhina…

Ape yang aku cuba sampaikan disini.. di wall aku ini… adelah perasaan aku…perasaan terhinanya aku apabila mendapat layanan “istimewa” dari klinik al-azim bukit baru, Melaka. Perasaan aku adalah ape yg aku rase mlm ni dlm keadaan sakit. Sekiranya ade yang diluar sana terasa seperti ingin mempertikaikan ape yang aku rasa adalah sgt SALAH. Terpulanglah.. aku hanya mampu berdoa pada Allah.. agar satu hari nanti dia pula yg akan berada di situasi aku.

Ini adalah wall aku.. its my right to write anything.. bukan membebel.. hanya meluahkan perasaan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...