Blogger femes tatak sombong maa

Komen pada entri gempak lebih 1 billion

Salam buat semua pembaca. 

Ramai yang beranggapan 'famous blogger' memang sombong, tak mau bertandang blogwalking ke blog-blog takde nama, apatah lagi yang menggunakan platform free; blogspot.

Serius aku sendiri terkejut bila Eyriqazz menjadi orang pertama memberi komen di entri 'Gempak lebih 1 billion' tersebut. Walhal aku dah lama tak beri komen di blog beliau (sebelum ni memang aku memberi komen-komen dan tak berbalas)







Komen Kujie2 dan Denaihati pada entri AmmarZakwan.com

Untuk entri AmmarZakwan.com pula, dua lagi nama besar dalam dunia blog Malaysia, Kujie2 dan Denaihati  pula memberi komen.

Antara blogger-blogger hebat yang pernah meninggalkan komen di dalam blog aku, termasuklah Titan, Shakkido, Akubiomed, Hazman Fadzil, Kulanz Salleh dan ramai lagi.

Aku bukan kroni mereka dan aku bukan blogger tegar yang blogwalking sepanjang masa. Tapi kalau kita asyik mengatakan blogger-blogger hebat hanya mementingkan kroni serta sombong. Aku tak setuju. 

Mereka juga manusia biasa, makan nasi dan ada sakit demam. Tak adil kalau kita labelkan mereka sombong sebab tak balas kunjungan kita ke blog mereka. Berpuluh-puluh dan beratus komen yang masuk blog mereka saban hari, memang tak terlayan sebab ada komitmen lain yang perlu dibuat.

Isi cerita dan gaya penulisan kita mempengaruhi pembaca. Kalau ayat-ayat manis korang memang 'power', tak mustahil blogger 'fofular' akan datang lagi. Tapi kalau tulisan dalam setiap perenggan penuh dengan 'short form' bahasa sms, kirim salamlah orang nak baca.

Ok, aku dah habis idea, nak kena gerak ke Merlimau.

Wasalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...