AmmarZakwan.com



Akhirnya ... Berjaya juga 'point' own domain "AmmarZakwan.com" pada blogger platform. Sebelum ni hampir 4 bulan domain tersebut terawang-awang tanpa platform, aku asyik sibuk pi mai, pi mai tang tu. Terabai domain tu tanpa sebarang susulan.



..                                     amiklah RM100,000                                    ..



Mula-mula aku terfikir nak letakkan domain ni pada wordpress self-hosted , add on pada hosting  NetKL yang sedia ada. Tapi memandangkan dah ada beberapa add on domain di situ + aku downgrade pakej yang ada, terpaksa aku ubah plan. Tepek je domain ni pada blogger.com buat waktu ni.

Untuk pengetahuan semua, aku ada 3 anak lelaki. Ketiga-tiganya ada domain sendiri dan aku parked pada blogspot:

1. Adam Harith (10 tahun) - AdamHarith.com
2. Ahmad Iqbal (3 tahun) - AhmadIQbal.net
3. Ammar Zakwan (5 bulan) - AmmarZakwan.com


Antara sebab lain, malas nak pening kepala, sebab sekarang memang aku jarang update blog-blog yang sedia ada. Tengah nak fokus pada 2 projek utama untuk 2013. InsyaAllah, dah berjaya, aku akan kongsi dalam blog ni. kalau sapa-sapa berminat nak join, aku akan bantu dan tolong mana yamng termampu.


Bila membicarakan tentang blog berbayar (domain self-hosted), 'domain parked at blogger' dan juga blog percuma (wordpress, blogspot, Tumblr etc), ada banyak pro dan kontra . Kalau self hosted tu, maknanya kena buat bersungguh-sungguh. Yelah, dah bayar hosting, duit keluar, pastikan berbaloi.

Tapi, pulangan tu tak semesti dalam bentuk wang ringgit. Mungkin dalam bentuk pulangan saham akhirat, (no 3 bold) di bawah ni:

Apabila matinya seorang anak Adam, maka terputuslah segala yang ada padanya di atas muka bumi ini kecuali 3 perkara:
  1. Anak soleh, yang mendoakan kedua ibu bapanya
  2. Sedekah amal jariah
  3. Ilmu yang bermanfaat.


Menulis blog, tak semestinya sia-sia walaupun duit tak berapa masuk. Kalau banyak ilmu bermanfaat yang kita kongsi. Itu dah cukup bagus. 

Walau bagaimanapun, tulis blog tu, elakkan menulis gossip yang belum tahu kesahihannya. Tak guna trafik kencang, RM masyuk riba-riban, tapi jadi sumpahan dan cacian pelbagai pihak (terutama orang yang kena gossip). Kalau berita yang ditulis, terpapar dalam blog,  memang tak betul, dah jadi fitnah pula. 

Ingat ye, kalau dosa kita dengan Allah, bila-bila masa kita boleh minta ampun, selagi pintu taubat masih terbuka. Tapi dosa sesama manusia, kalau tak selesai atas dunia, di Padang Mahsyar lah jawabnya..


Jauh lari topik asal aku menulis... tapi dah tulis, malas aku nak edit lagi..


p/s- Semua yang aku tulis ni, bukan berniat nak mengutuk atau mencaci sesiapa, tapi sekadar peringatan dan renungan diri sendiri dan kita bersama.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...