Blogging, ebay, lelong, youtube, affiliate + RAJIN = duit


Salam,

Hari ni aku nak bercerita secara jujur pengalaman aku tentang Internet dan kaitannya dengan duit. Aku memang suka berniaga. Minat yang tumbuh seawal darjah 2, bila aku mula berniaga buah-buahan dari kebun di belakang rumah kepada kawan-kawan di sekolah. Keseronokan mencari duit ketika alam kanak-kanak memang menyeronokkan. Apatah bila aku boleh pergi kedai beli jajan. Maklumlah, dah bawa bekal, jadi takdelah duit poket.

Proses menyelami dunia perniagaan tenggelam timbul di sekolah menengah dan tenggelam timbul ketika di UTM. Memasuki alam pekerjaan, aku dilambung badai apabila ekonomi Asia jatuh menyebabkan kemelesetan ekonomi, membawa kepada kesukaran mencari kerja. Titik itu memberi aku pengalaman hidup berguna sebagai pekerja di MAS aircraft hanger, 7 Eleven serta menebar roti canai di Kampung Melayu Subang.

Akhirnya rezeki aku ada dan berjaya memasuki pejabat firma arkitek lanskap, melompat ke firma hiasan dalam (interiro design) dan akhirnya melangkah ke firma arkitek.

Selepas berkahwin aku melanjutkan pelajaran ke UK dan distulah segalanya bermula apabila aku mula 'tercebur' ke dunia IM melalui ebay pada 2002. Langkah aku meneroki dunia internet dan perniagaan semakin luas. Sehinggalah balik ke Malaysia pada 2005, aku berjinak-jinak pula dengan perniagaan restoran, cafe dan ice blended di pasar malam. Tak cukup tangan aku buat semua tu, ditambah lagi dengan kerja menolong menguruskan kambing jamnapari di Marang, Terengganu. Ketika itulah aku mula berjinak-jinak dengan aktivit blogging yang asalnya untuk mempromosikan kambing, tercebur pula dengan google adsense... Ebay pula masih bejalan tapi tenggelam timbul.

Akhirnya dengan ketentuan Allah, aku pulang ke kampung halaman di Muar dengan perasaan bercampur baur. Pulang dengan jiwa kosong, membawa sedikit saki baki barangan dalam store ebay. Aku bermula semula dari bawah, mendaki puncak, menongkah arus.

Di Muar aku mula kenal erti pasar malam dan ekspo. Emak aku penuh mengharap untuk aku kerja sebagai seorang arkitek. Tapi aku degil, jiwa aku adalah untuk berniaga dan menjadi bos sendiri. Sehinggalah sekarang, aku masih di pasar malam dan pasar tani. Alhamdulillah, aku dah ada kedai sendiri. Cuma keadaan ekonomi dunia yang merudum, buatkan bisnes agak goyang. Maklumlah, berniaga pun ada pasang surutnya. Aku redha dan tawakal.

Duduk di kampung sendiri dan bekerja sendiri amat seronok sebenarnya. Cuma hati kena kering, jiwa kena kental. Sekarang, aku dah makin hari bertambah ilmu, terutama dalam blogging, buat affiliate, video marketing, ebay dropship dan banyak lagi.

Entahlah aku pun tak tahu kenapa ini yang aku tulis. Sebenarnya aku nak cuba cari trafik untuk keyword goji guarana haram dan bagaimana untuk mengesan kehamilan yang masuk ke blog ni. Aku menulis ni sebab penat, rehat sekejap semalaman dan hari ni mengupas dan mencari-cari tentang ebay dropshipping. Tapi takpelah, dah tulis...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...