Seluas laut mata memandang

Entah kenapa hari Khamis lepas fikiranku agak tepu. Monitor laptop kutatap berulang kali. Jari jemari menggodek-godek menekan-nekan tetikus dan papan kekunci. Namun tak dapat aku memberikan fokus untuk mengemaskini senarai jualan produk muslimah.

Mungkin aku lama sangat terperap hampir seminggu di dalam rumah. Atau ada hari-harinya yang aku perlukan 'time-off'. Semakin aku memaksa diri membuat kerja online, semakin aku hilang punca.

Ahhh.. sakit! Apa dah jadi ni? Soal hatiku. Tup-tup, isteriku mengajak ke kedai untuk membeli roti. "Jom!", tanpa lengah, aku mempersetujui cadangannya.


Lepas mendapatkan roti, aku pun menghala ke destinasi biasa, 'port' lepak menenangkan fikiran. Tak jauh pun pantai Siring tu. Lebih kurang 2-3km dari rumah nenek Najwa di Sempang Pantai. Pantai Siring ni letaknya bersebelahan dengan Anjung Batu; salah satu jeti untuk ke Pulau Besar.

Sampai di sana, aku pun memberikan’lampu hijau’ untuk melepaskan Ahmad Iqbal bermain-main di gigi air. Bukan main kepalang seronoknya. Terkekek-kekek dia melarikan diri dari gelombang ombak.



Yang pasti air liur akan meleleh ‘show’ dengan perkara yang menarik fokusnya. Aku melayankan sahaja karenahnya. Sesekali, aku merenung ke Pulau Besar yang pada mata kasarku, kurang 10km jarak dari pantai.

Lapang sungguh dadaku. Tenang buat seketika merenung kebesaran ciptaan Allah swt.

Syukur aku padaNya kerana masih lagi dapat menikmati nikmat hidup. Yang pasti, seluas laut mata memandang, sebesar itulah harapanku pada Ahmad Iqbal dan Adam Harith.

Moga kedua-keduanya menjadi anak-anak yang soleh, berjaya dunia dan akhirat. Amin.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...