Kerja Gila : berhenti merokok

Hari ni aku pergi ke pusat Kesihatan Sg. Mati, Ledang. Ada misi wajib kenapa aku ke sana (esok lusa aku akan buat pos khas). Alang-alang terlanjur, biarlah aku bertanggungjawab buat perkara misi (misi kat situ ramai yang cute miut) 2 dalam 1.

Apa benda tu?

hehehe... Aku pergi jumpa doktor. Pusat kesihatan tak akan bagi jumpa doktor kalau takde hal yang penting (dapat jumpa pembantu perubatan je). Aku cakap, aku dalam proses berhenti merokok. Hari tu aku dapat berhenti isap rokok dalam seminggu lebih je, lepas tu sambung balik...

Bagaimana hendak berhenti merokok?

Selepas sessi beramah tamah dengan doktor ,misi tak boleh, nanti kena hempuk, beliau menerangkan:

  • 1. Ambil masa untuk memberitahu ahli keluarga, rakan-rakan serta taukey rokok akan niat suci serta tulus untuk berhenti merokok.
  • 2. Kuatkan azam dan tetapkan tarikh untuk berhenti merokok.
  • 3. Basuh segala pakaian yang mempunyai bau asap rokok, buang abuk rokok (dan ashtray).
  • 4. Berhenti terus 100% dan jumpa doktor.
  • 5. Ambil ubat (sama ada kunyah atau tampal). Ubat ini mengandungi nikotin.
  • 6. Sessi ini adalah sejenis terapi. Proses pengambilan ubat akan dikurangkan secara berperingkat sehingga kita berjaya berhenti merokok.
  • 7. Sessi berhenti merokok ini adalah sangat istimewa. Anda akan dapat berjumpa doktor secara terus, tanpa perlu mengambil angka giliran / mendaftar di kaunter.
  • YANG NI AKU TAMBAH SENDIRI : jangan campur kawan yang hisap rokok kalau nak berhenti merokok (dah kebal baru boleh sambung kontrak berkawan)


Tahukah anda? (rujukan : info sihat Kementerian Kesihatan Malaysia )

1. Ubat untuk berhenti merokok adalah sejenis terapi gantian nikotin (nicotine replacement therapy).
2. Berhenti merokok dalam tempoh 3 hingga 5 tahun, mengurangkan risiko mendapat kanser mulut sebanyak 50%.
3. Tiada risiko mendapat kanser mulut jika berhenti merokok melebihi 10 tahun.
4. Bila tabiat merokok ini dihentikan, keadaan penyakit gusi (periodontium) juga akan bertambah baik atau pulih.
5. Merokok boleh mendatangkan pelbagai masalah gigi, antaranya :
  • Gigi berkarat (staining).
  • Nafas berbau (halitosis).
  • Penyakit gusi (penyakit periodontium).
  • Kanser mulut.
Apa kata kita tengok lagak aksi ngeri jika hisap rokok sebanyak 400 batang!









Untuk anda yang mencari petua atau panduan berhenti merokok, ini mungkin panduan bagi anda:


klik gambar buku
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...