Selamat Menyambut Ramadhan 1430 H


Baru sebentar tadi penyimpan mohor besar raja-raja mengumumkan tarikh rakyat Malaysia mula berpuasa jatuh pada hari Sabtu, tanggal 22 Ogos 2009. Semoga kita semua selamat menjalani ibadah puasa dengan jayanya. Tanpa ponteng puasa, tanpa mengata, mengumpat, mengeji serta melakukan perkara-perkara yang mengurangkan pahala puasa.





Aku menyeru diri sendiri dan rakan-rakan yang lain supaya memperbanyakkan ibadah di samping amal jariah - sedekah dan zakat.

Makna Pengertian puasa - menahan diri daripada lapar dan perkara-perkara yang membatalkan puasa, dari terbit fajar hingga terbenamnya matahari.

Puasa bukan sahaja menahan diri daripda nafsu makan dan syahwat, tetapi memerlukan pengorbanan menahan diri daripada segala jenis nafsu; contohnya nafsu amarah, nafsu membeli juadah berbuka, nafsu membeli belah (shopping raya), nafsu mengumpat (kalau yang ni buat juga, sia-sia pahala puasa).

Jadi, hisablah diri kita dalam melakukan ibadah puasa tahun ini. Moga ibadah puasa yang dilakukan tahun ini mendapat keredhaan Allah dan lebih sempurna berbanding tahun-tahun yang lepas.

Salam Ramdhan 1430.






Untuk rujukan semua, mari kita sama-sama menghafal doa berbuka puasa (sila baca dengan tajwid yang betul ekk, sebab Upin dan Ipin pun boleh baca dengan bacaan yang betul).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...