Kaki katak - mee goreng - kopitiam .... oh Malaysiaku

 gambar google image

Banyak blog saban hari bercerita tentang status halal kopitiam, yang muncul bak cendawan tumbuh kebelakangan ini. Namun, yang pasti hanya 2 sahaja (DUA), dal - wau - alif yang mempunyai sijil status halal yang sah, iaitu Pak Hailam Kopitiam dan Jonker Walk Kopitiam.Yang menyedihkan, orang-orang 'kita' masih sibuk keluar masuk kopitiam-kopitiam yang kelihatan elegan dan 'hi-class'. Kalau sah pemiliknya Muslim, tak salah kita masuk dan makan minum di situ. Contohnya macam Chamek Kopitiam ke..

Sedih tengok sikap orang kita, hati gelap kalau makan benda yang meragukan, apatah lagi yang memang sahih haramnya. Kenapa kita perlu masuk ke kedai makan yang tak jelas kesahihan halal haram? Adakah kita terlalu jahil untuk mendifinasikan halal? Kita bukan duduk di negara yang boleh dianggap darurat. Malaysia kan negara Islam...

Pagi tadi aku terdengar berita dalam radio mengatakan seorang aweks baru menyuap mee goreng sebanyak 3 kali bila tiba-tiba ternampak 'serpihan' rencah kaki katak dalam pinggan mee gorengnya yang teramat lazat tu. Aku cuba juga nak cari berita tentang perkara ini, ye la, nak tahu lebih lanjut. Tapi takde pula berita panas ni. Yang aku jumpa, ulasan Restoran Basha : Kedai makanan, berkenaan kawannya di PPMI menghantar sms mengatakan perkara kaki katak lazat ni.
 gambar google image

Sebelum ni pun, blog ni ada juga cerita pasal status halal haram salah satu kopitiam kopi putih terkemuka tanahair. Jadi kita tengok je la sesiapa yang masih berdegil nak masuk kopitiam yang status halalnya masih diragui.

KUALA LUMPUR 19 Mac Sanggupkah anda menikmati hidangan mi goreng berlaukkan kaki katak seperti insiden yang menimpa seorang pelajar lelaki ketika dia sedang menjamu selera bersama ahli keluarganya di sebuah kopitiam di Bukit Tinggi, Klang baru-baru ini.
Dalam kejadian kira-kira pukul 8 malam pada 11 Mac lalu, Aliff Shanaz, 23, terkejut apabila mendapati terdapat kaki katak dalam menu mi goreng yang dinikmatinya selepas tiga kali dia menyuap hidangan itu. ..berita lanjut
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...